Maurizio Pollini (1984)
1. Allegro maestoso
2. Scherzo. Molto vivace
3. Largo
4. Finale: Presto, ma non tanto
Az első tétel főtémája bevezetés, előkészítés nélkül indítja a művet. Hármas tagolású, rendkívül kifejező és zenei felépítését tekintve is igen gondosan kialakított téma, motivikus továbbfejlesztése Chopin jól megalapozott klasszikus képzettségét tükrözi. A téma első tagja az önkéntelen felkiáltás spontaneitásával hat: egyetlen szólam alágördülő mozdulata. További két ütemben súlyosabb negyedkották bonyolultabban hangszerelt akkordjai válaszolnak rá. Nyolcad szünet lélegzetvétele után hangzik fel a téma lezárása: teltfogású akkordmenet, amelyet a szenvedélyes tetőponton pontozott ritmika hegyez ki éles akcentussá.
A motivikus fejlesztés után felhangzó második téma oldottabb hangú, levegősen elosztott szólamokkal pihentetően enyhíti a kezdet feszültségét. Hosszabb átvezetés után következik a melléktéma, amely terjedelménél fogva valóságos önálló noktürnnek illik be. Álmatag szextolák hangzatfelbontásai fölött árad el csodálatos éneke, amelynek kiapadhatatlan dallambősége egy időre lelassítja a szonátaforma kibontakozását. A zárótéma lágy ringatása valóban lezárást, befejezést érzékeltet, motivikája azonban a főtéma legelső mozdulatát idézi fel, mintegy előkészítve a kidolgozást, amely magával az idézett képlettel indul. A visszatérés elejéről ezzel szemben elmarad a főtéma: talán ezért játszhat a befejezésnél ismét jelentős szerepet. A Scherzóban mindvégig egyetlen motívumból alakul ki a tétel láncszerűen folyamatos dallam-anyaga. A felső szólam szüntelen mozgósa közben a basszus támasztó harmóniái mindig azonos – súlytalan – ütemrészen hangzanak fel. A trió Schubertre emlékeztet, a B-dúr szonáta megfelelő helyére.
A Largo állítólag egy Hummel-szonáta mintájára keletkezett, ami elképzelhető, ha figyelembe vesszük Chopin nagyrabecsülését Hummel művei iránt. Ünnepélyes intrádával kezdődik a tétel, pontozott ritmikája barokk ouverture-stílust idéz. Ebből a ritmusképletből alakul ki a Largo áhítatos processzió jellegű tematikája, amely erősen olasz jellegű: Bellini vokális hagyományát eleveníti fel finoman ékesített dalolásával. A tétel háromtagú dalformában szerkesztett. Középső szakasza minden hatásról lemond, egyszerű. A dinamika mindvégig igen halk, a harmóniák alig mozdulnak, a hangzás puritán tisztaságát csak elvétve fűszerezi érzéki kromatika.
A zárótétel 6/8-os metrumban egyenletesen lüktető, izgalmas zenéjét várakozást keltőn előzi meg a monumentális akkordok „függönye”. Bár a tétel végtelennek tetsző egyenletes ritmikát ígér, a zeneszerző páratlan ritmikai leleményével lepi meg a hallgatót. Noha a felső szólam megtartja a mozgás eredeti képletét, a zene szövete azáltal válik mind sűrűbbé, bonyolultabbá, hogy a basszus metrikáját előbb 8/8-ra, majd 12/16-ra változtatja. Ez a tétel a mély regisztert fokozott mértékben kihasználó, sötét tónusával Delacroix ismert Chopin-portréját idézi fel előttünk. Formai felépítése a rondó és szonáta kombinációjából alakult ki.
Letöltés / Download
mp3 (197 KB/s)
Hali, most bukkantam rá a blogjaidra, nagyon örülök nekik! Bár egészen biztos hogy nem kedvelem annyira a komolyzenét mint te, de azért elég sokat közülük igen. Főleg a nyitányokat, előjátékokat. Sajnos úgy tapasztaltam hogy amit az addat.hu-ra töltöttél fel, nem elérhető. A mediafire sem. Szeretnélek megkérni, hogy inkább a data.hu-ra tölts fel, azt megbízhatónak ismerem, van ott premium accountom is. Továbbá keresem Székely Mihály anyagait, főleg a Fülöp király áriáját magyarul! (Az annyira tetszik hogy meg is tanultam, habár az áriákért általában nem vagyok oda). Valamint ha feltöltenéd nekem Bizet Carmenjének és Verdi Traviátájának meg Gounod Faustjának összes előjátékát/nyitányát/prelúdiumát, azaz mindent ahol épp nem énekelnek, valami nagyon jó minőségben, annak roppantmód örülnék! A data.hu-ra, ha nem túl nagy szemtelenség kérnem! Ha írni akarsz nekem, a violazoli ((kukac)) gmail {pont} com címre tegyed. Van nekem is sok feltöltésem, bár ebből nem sok a komolyzene, ha írsz, szívesen küldöm a linket neked ezekre.
VálaszTörlésSzia Zoli!
TörlésSajnálom, de én meg csak most vettem észre ezt a megjegyzésedet.
Székely Mihály nekem is nagy kedvencem. :) Terveim szerint lesz is fent anyag tőle.
Bővebben majd emilben.