Martha Argerich (1975)
Az 1839-ben megjelent sorozat két különféle névre szóló ajánlással maradt ránk. Az egyik „címzett” J. Chr. Kessler (1800-1872), korának népszerű zongorapedagógusa és etűdszerzője a maga két tucat prelúdiumának ajánlásával viszonozta Chopin opusát. Kessler neve a Prelűdök német kiadásában szerepel, a francia és angol kiadás ellenben arról tanúskodik, hogy a zeneszerző „barátjának, Pleyelnek” ajánlotta prelűdjeit. Ennek a gesztusnak nyilvánvaló anyagi okai voltak: Camille Pleyel zongoragyáros ötszáz frank előleggel segítette ki Chopint, aki – megrendült egészségi állapota miatt – 1838-ban Mallorca szigetére ufazott George Sand és gyermekei társaságában.
Ezek a darabok széles körben ismertek; valóságos szószaporítás utalni arra, hogy nem a barokk előjáték-típus folytatói, hanem az etűd műfajához tartoznak. Bach hatalmas gyűjteményére legfeljebb hangnemeinek módszeres teljességével emlékeztet e sorozat, a hangnemek azonban nem kromatikus egymásutánban következnek, hanem a kvintkörön mennek végig oly módon, hogy egy-egy dúr hangnem után minden esetben párhuzamos moll hangneme szólal meg (C-dúr, a-moll, G-dúr, e-moll stb). A technikai feladat minden darabban más: ez a barokk prelúdium és a posztklasszikus etűd közös vonása. Chopin prelűdjeiben azonban a pedagógiai célkitűzés másodrendűvé válik a hangulatteremtés, a néhány jellemző vonással felvázolt enteriőr jelentősége mellett. Schumann szavaival: „…A Prelűdöket érdekesnek neveztem. Bevallom, másoknak képzeltem őket, nagyszabásúaknak, mint az etűdöket. De majdnem ellenkezőleg: vázlatok, etűd-kezdetek, vagy ha úgy tetszik: romok, egy-egy sastoll, mindez tarka és vad összevisszaságban… A füzetben sok beteg, lázas, riasztó darab is található; mindenki kedvére válogathat, csak a filiszter maradjon távol…”
1. C-dúr (Agitato). Mindvégig ugyanaz a mozgásforma, ugyanaz a ritmika, a 2/8-os metrum bonyolult felosztása. Az alapjában igen egyszerű dallam a középső szólamban bontakozik ki.
2. a-moll (Lento). Mindvégig lefojtott dinamikájú, rövid darab. Harmonikus basszus-támasz felett ideges, patetikus gesztusdallam miniatűr drámát beszél el.
3. G-dúr (Vivace). Ez a darab szemléletesen mutat rá a Bach-prelúdiumok és a Chopin-etűdök közös vonására ostinato basszusképletével, amely a befejezésnél a két kéz unisonójában hangzik fel. A diszkantban felcsendülő dallam ismét hevesen gesztikuláló, szenvedélyesen kifejező.
4. e-moll (Largo). Az „új stílus” hírnöke: akkordikus kíséret felett daloló, nagylélegzetű, kromatikával és ékesítésekkel dúsított diszkant szólam.
5. D-dúr (Molto allegro). Tágfekvésekben ismétlődő, sűrű és egyöntetű tizenhatod-mozgás mindkét szólamban. Váratlan hangsúlyokból kicsendülő, szaggatott dallam.
6. h-moll (Assai lento). Dallam a basszusban, a jobb kéz pengető hangszert imitál.
7. A-dúr (Andantino). Az egyik legnépszerűbb Chopin-prelűd: rövid és egyszerű, bensőséges lírája Schubertet idézi.
8. fisz-moll (Molto agitato). Ritmikában, mozgásképben és hangzásban az első darab rokona, annak kibővített, nagyobb szabású továbbfejlesztése.
9. E-dúr (Largo). Mindvégig a mély regiszterben hangzó, ünnepélyes tónusú darab, nem lehetetlen, hogy gyászinduló-típus.
10. cisz-moll (Molto allegro). Az eddigiektől abban különbözik, hogy nem egy, hanem kétféle anyagból szerkesztett: az első etűdszerűen mozgékony, szextolás képlet, a második nyugodt, ritmizált „válasz”.
11. H-dúr (Vivace). Mendelssohnt idéző, poétikus 6/8-os zene, amelynek idillikus hangulatát a rendkívül gyors tempó élezi szinte démonikussá.
12. gisz-moll (Presto). Mintha az előző darab nyugtalansága fokozódnék lihegő száguldássá, szaggatott, olykor keményen felcsattanó motívumok békétlen kergetőzésévé. Az eddigi darabokhoz képest figyelemre méltó terjedelmű.
13. Fisz-dúr (Lento). Ez a kompozíció a noktürnök műfajával rokon: sztereotip harmóniafelbontások felett lágy és nemes dallam, beszédes deklamáció, rövid középrész megváltozott tempóval, majd visszatérés.
14. esz-moll (Allegro). Ez a kísérteties és szilaj unisono darab éppúgy idézhet fel barokk prelúdium-emlékeket, mint amilyen mértékben rokona a b-moll szonáta zárótételének.
15. Desz-dúr (Sostenuto). „Esőcsepp-prelűd” néven ismert és kedvelt.
16. b-moll (Presto con fuoco). A sorozat egyetlen darabjához sem hasonlítható – rendhagyó módon támaszt a játékossal szemben virtuóz követelményeket. Rövid bevezetés szenvedélyes akkordsora után indul a jobb kéz szemfényvesztő perpetuum mobile játéka, amelyet a basszus nem kevésbé vakmerő hangzat-ugrásai kísérnek.
17. Asz-dúr (Allegretto). Alapképlete: 6/8-ban lüktető harmóniák felett ívelő, érzelmes dallam. A darab helyenként Mendelssohnt idézi.
18. f-moll (Molto allegro). Az eddigi prelúdiumok tematikai és technikai következetességével szemben ez a darab csupa zabolátlan szeszély, csupa fékezetlen indulat: barokk előképe a toccaták improvizatív bevezetéseiben lelhető fel.
19. Esz-dúr (Vivace). Itt viszont a motorikus játék szüntelensége, a hangzatfelbontások levegős játékossága, a két kéz szimmetrikus mozgásának egyenletessége utal a barokk prelúdiumokra.
20. c-moll (Largo). Rövidségben és népszerűségben méltó párja az A-dúr darabnak.
21. B-dúr (Cantabile). Ismét noktürn-típusú darab.
22. g-moll (Molto agitato). A szenvedélyes történés a basszus oktáváiban játszódik le, a jobb kéz riadt harmónia-kommentárjai alatt és közben.
23. F-dúr (Moderato). A hangnem pasztorális jellegének megfelelően lágy csilingelés, patakcsobogásra emlékeztető jobbkéz-figurációk, zsongó trillák, halk dinamika finoman árnyalt effektusai mintázzák ezt a darabot.
24. d-moll (Allegro appassionato). Nem lehet véletlen, hogy Chopin minden hangnemben írt egy prelúdiumot: Bachhoz hasonlóan ő is a különféle hangnem-étoszok bemutatására vállalkozott, és az egyes darabok kifejezését, hangulatát hangnemeiknek megfelelően érzékeltette. A sorozat befejező darabja a d-moll hagyományosan sötét szenvedélyét, baljós démoniságát interpretálja. A prelúdiumok sorában eddig nem tapasztalt szabadsággal alkalmaz improvizatív jellegű dallam-ékesítéseket, kadenciaszerű futamokat, befejezésül pedig nagyszabású, drámai tetőpontot jelentő kódát.
Letöltés / Download
mp3 (212 KB/s)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése