Daniel Barenboim (1981)
1. b-moll (Larghetto) 6/4
2. Esz-dúr (Andante) 12/8
3. H-dúr (Allegretto) 6/8
A nocturne éji zene, de nem azonos a szerenáddal. Nem szabadtéri előadásra szánt muzsika és nem társas zene, még a szerelmi vallomás címzettjének jelenlétére, reagálására sem számít a zeneköltő. Magányos hangszeres ének inkább, belső monológ, amelyet már csak egy lépés választ el az „éjszaka zenéinek” riasztó kiszolgáltatottságától, didergő szomorúságától. Chopin közvetlen mintáit a noktürnökhöz John Field (1782-1837) hasonló műfajú darabjai szolgáltatták.
A háromszakaszos dalformában komponált lírai darabok eleinte hármasával, később kettes csoportokban jelentek meg. Általános jellemzőjük a mérsékelt tempó, a sztereotip hangzatfelbontások felett kibontakozó, szélesen ívelő, kromatikával és ékesítésekkel a végtelenségig finomított, érzékeny és kifejező dallam, a kísérő harmóniák sokat sejtető modulációi, a halk és árnyalt dinamika. Virtuóz mutatványokat ezekben a darabokban nem kíván a szerző.
Letöltés / Download
mp3 (186 KB/s)
Vladimir Ashkenazy (1967)
1. b-moll (Larghetto) 6/4
2. Esz-dúr (Andante) 12/8
3. H-dúr (Allegretto) 6/8
Letöltés / Download
mp3 (192 KB/s)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése